Kuratorium Oświaty w Katowicach uprzejmie informuję, że na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej zostały zamieszczone skorygowane formularze sprawozdań z realizacji Priorytetu 3 Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa za 2018r. Sprawozdania należy przygotować w oparciu o nowy formularz.
Przypominam, że organy prowadzące przekazują wojewodzie sprawozdanie do 15 stycznia 2019 r.
Poniżej link do strony, na której zostały zamieszczone formularze.
Sprawozdanie organu prowadzącego szkołę (w wersji edytowalnej) należy przesłać na adres mailowy: planowanie@kuratorium.katowice.pl oraz wersję papierową pocztą do Kuratorium Oświaty w Katowicach, 40-024 Katowice ul. Powstańców 41a z dopiskiem: sprawozdanie merytoryczne – ,,Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”.
Ponadto Kuratorium Oświaty w Katowicach przypomina, że zgodnie z § 3.1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 października 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” dotyczącego wspierania w latach 2016–2020 organów prowadzących szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych organ prowadzący szkołę, który uzyskał wsparcie finansowe, jest obowiązany zapewnić aby szkoły w odniesieniu do których uzyskał wsparcie finansowe:
- zasięgnęły opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego w sprawie zakupu książek;
- podjęły współpracę z bibliotekami publicznymi lub publicznymi bibliotekami pedagogicznymi, obejmującą:
- a) planowanie zakupów książek,
- b) wymianę informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo;
- zorganizowały w ciągu roku szkolnego co najmniej jedno wydarzenie promujące czytelnictwo z udziałem uczniów;
- uwzględniły tematykę wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży podczas zorganizowanego przez szkołę co najmniej jednego spotkania z rodzicami;
- zrealizowały co najmniej jeden projekt edukacyjny na oddział w szkole z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej;
- dostosowały organizację pracy bibliotek szkolnych do potrzeb uczniów, w szczególności przez umożliwienie im wypożyczania książek również na okres ferii zimowych i letnich;
- uwzględniły potrzeby uczniów niepełnosprawnych w planowanych zakupach książek.
Organ prowadzący bibliotekę pedagogiczną, który uzyskał wsparcie finansowe, jest obowiązany zapewnić, aby biblioteki, w odniesieniu do których uzyskał wsparcie finansowe, podjęły:
- współpracę ze szkołami i bibliotekami publicznymi, obejmującą:
- a) planowanie zakupów książek,
- b) wymianę informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo;
- wspomaganie bibliotek szkolnych i nauczycieli w kształtowaniu postaw czytelniczych wśród dzieci i młodzieży, w tym pomoc w diagnozowaniu potrzeb lub problemów szkół w zakresie wspierania czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
Jednocześnie Kuratorium Oświaty przypomina, że szkoły które uzyskały wsparcie w ramach programu zobowiązane są zrealizować do dnia sprawozdawczości wszystkie działania o których mowa w §3.1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 października 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa dotyczącego wspierania w latach 2016-2020 organów prowadzących szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych.
Należy pamiętać, że wszystkie szkoły, które otrzymały wsparcie zobowiązane są do uwzględnienia potrzeb uczniów niepełnosprawnych (również w przypadku, gdy w szkole nie ma uczniów niepełnosprawnych). Odnosząc się do dostosowania organizacji pracy bibliotek szkolnych do potrzeb uczniów, w szczególności przez umożliwienie im wypożyczania książek również na okres ferii zimowych i letnich, należy pamiętać, że w 2018 roku muszą zostać już podjęte działania np. poprzez zmianę regulaminu pracy biblioteki.
Powyższe należy uwzględnić w sprawozdaniu z realizacji zadania.