Gospodarowanie środkami finansowymi z dotacji celowej na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych.


Ministerstwo Edukacji i Nauki pismem DKOPP-WP.3132.16.2023.AMA z dnia 5 lipca 2023 r. zwróciło się do Kuratorium Oświaty w Katowicach z prośbą o zwrócenie uwagi na niepokojące informacje dotyczące gospodarowania środkami finansowymi z dotacji celowej na zakup podręczników, materiałów edukacyjnych oraz wykorzystania do użytku szkolnego zakupionych z tych środków podręczników, materiałów edukacyjnych.

Nauczyciele bibliotekarze ze szkół informują MEiN o braku możliwości wykorzystania po 3 latach od zakupu podręczników i materiałów edukacyjnych tych tytułów z uwagi na decyzję dyrekcji szkoły o konieczności zakupu nowych podręczników czy materiałów edukacyjnych – z uwagi na przysługującą dotację na ten cel. Nie są brane wówczas pod uwagę możliwości korzystania w procesie dydaktycznym z podręczników, które zakupione zostały 3 lata wcześniej i nie utraciły swojej aktualności i użyteczności.

Nie ma obowiązku likwidacji (przeznaczania na makulaturę) podręczników po 3 latach użytkowania. Następna dotacja celowa na uczniów tej klasy udzielana po 3 kolejnych latach szkolnych nie determinuje ich likwidacji.  Mogą one nadal służyć uczniom, np. w bibliotece.

Zaznaczyć należy, że zgodnie z przepisami zawartymi w art. 56 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, dotacja celowa ma być przeznaczona na podręczniki lub materiały edukacyjne, które będą zapewniały możliwość używania ich przez co najmniej 3 lata szkolne.

W przypadku, gdy obecnie używane przez uczniów podręczniki są nadal zdatne do użytku i zgodne z obowiązującą podstawą programową, zamawianie nowych podręczników dla wszystkich uczniów jest nieuzasadnione i stanowi niepotrzebne obciążenie dla budżetu państwa.

Kuratorium Oświaty w Katowicach prosi o zwrócenie uwagi dyrektorom nadzorowanych szkół, by racjonalnie i gospodarnie wydatkowali środki publiczne. Istotnym jest, aby dyrektorzy szkół podejmowali decyzje dotyczące zakupu podręczników po uprzedniej weryfikacji stanu zasobów biblioteki w kontekście liczebności uczniów i oddziałów danej szkoły.